Co musisz wiedzieć o serwisie pompy ciepła? Porady ekspertów

Twoja pompa ciepła działa bez problemów, nie mniej warto pamiętać o jej corocznym przeglądzie. Systematyczna opieka serwisowa daje pewność, że będzie pracowała efektywnie, oszczędnie i niezawodnie przez lata. Fachowa kontrola wskazana jest szczególnie po sezonie zimowym. Wiosna i lato to najlepszy czas na przegląd okresowy instalacji elektrycznej i przygotowanie jej do eksploatacji na kolejny sezon grzewczy.

Data publikacji: 15.05.2025.

Urządzenia grzewcze w domu wymagają regularnej kontroli podobnie, jak każde nowoczesne urządzenie, na przykład samochód, który musi przechodzić coroczne badania techniczne, niezależnie od częstotliwości użytkowania. Serwis ogrzewania pozwoli zachować gwarancję, optymalizować pracę urządzenia, a także uniknąć niespodziewanych usterek.

Regularny przegląd instalacji centralnego ogrzewania

Ważne pierwsze uruchomienie

W ostatnich latach pompy ciepła zyskały status jednego z najbardziej perspektywicznych rozwiązań w dziedzinie niskoemisyjnego ogrzewania i chłodzenia budynków. Inwestorzy prywatni i instytucjonalni decydują się na instalację tych urządzeń z uwagi na ich wysoką efektywność energetyczną, niskie koszty eksploatacji oraz możliwość uzyskania wsparcia finansowego w ramach programów dotacji. Choć energooszczędne ogrzewanie elektryczne jest mało awaryjne to nie mniej dostępność serwisu pozostaje aspektem, którego klienci są coraz bardziej świadomi.

Niezawodność i efektywność działania systemów opartych o pompy ciepła zależy od zastosowanej technologii oraz jakości wykonania samych urządzeń. Jednak istotne są również kompetencje, doświadczenie i dostępność wykwalifikowanego personelu serwisowego. W coraz większym stopniu to dla inwestorów czynniki przemawiające za lub przeciwko wyborowi pompy ciepła określonego producenta – wskazuje Szymon Bielecki, doradca techniczny ds. pomp ciepła i wentylacji w Stiebel Eltron.

 

Jak wygląda przegląd instalacji elektrycznej w praktyce?

Weryfikacja poprawności montażu instalacji to kluczowy etap dla każdego inwestora, bowiem w przypadku wykrycia nieprawidłowości instalator zobowiązany zostaje do ich usunięcia, po czym serwisant urządzeń grzewczych ponownie dokonuje sprawdzenia całego układu.

W Stiebel Eltron przywiązujemy dużą wagę by nasi instalatorzy mieli odpowiednią wiedzę i mogli liczyć na wsparcie doradców technicznych. Jednocześnie dbałość o każde urządzenie odbywa się zgodnie z zasadą dwóch par oczu, niezależnie od siebie odpowiadają za to instalator i serwisant, co sprawia że użytkownik od samego początku ma pewność poprawności działania urządzenia – mówi Szymon Bielecki.

Przegląd instalacji grzewczej - przepisy

Procedura odbioru technicznego pompy ciepła przez autoryzowany serwis producenta to warunek uzyskania gwarancji.

Pompy ciepła to urządzenia wyposażone w układy automatyki, czujniki temperatury, sprężarki o zmiennej wydajności oraz systemy do inteligentnego zarządzania budynkiem. Serwisant podczas pierwszego uruchomienia dokonuje precyzyjnej kalibracji parametrów roboczych, adaptując system do charakterystyki cieplnej obiektu i oczekiwanych preferencji użytkownika, a później może pomóc je zmodyfikować, tak aby system został do nich optymalnie dostosowany – wyjaśnia Jarosław Lorek, doradca techniki systemowej w Stiebel Eltron.

Uruchomienie pompy ciepła przez serwis zwykle realizowane jest w ciągu tygodnia. Tak sprawne działanie jest możliwe dzięki rozbudowanej sieci autoryzowanych serwisów, które dla każdego klienta w Polsce są dostępne w odległości nie większej niż 100 km.

Pod tym względem oferujemy jedno z lepszych systemowych rozwiązań. W połączeniu z rozbudowaną siecią fachowych instalatorów zapewniamy kompleksowe wsparcie inwestorom na każdym etapie realizacji projektu – od analizy potrzeb i doboru urządzenia, przez montaż, aż po wieloletnią obsługę eksploatacyjną wykonywaną przez autoryzowane zakłady serwisowe. Dzięki temu nasze pompy ciepła są długowieczne, a ten aspekt ma kluczowe znaczenie dla użytkownika, który na wiele lat może praktycznie zapomnieć o codziennych obowiązkach związanych z obsługą systemu grzewczego – podkreśla Jarosław Lorek.

Liczą się kompetencje i czas reakcji na zgłoszenie

Rola serwisu urządzeń grzewczych nie kończy się na sprawdzeniu poprawności instalacji przed jej rozruchem. Jego zadaniem jest również nadzór eksploatacyjny w całym cyklu życia urządzenia, w tym realizacja przeglądów okresowych, diagnostyka ewentualnych usterek, czy profilaktyka serwisowa. Kompetentny serwisant łączy umiejętności technika, analityka i doradcy technicznego, pozostając pierwszym punktem kontaktu w przypadku ewentualnych nieprawidłowości w pracy systemu.

Regularna obsługa serwisowa realizowana przez autoryzowanego specjalistę jest nie tylko warunkiem utrzymania gwarancji, 5-letniej w przypadku Stiebel Eltron, lecz także czynnikiem decydującym o bezpieczeństwie i niezawodności systemu.

Co istotne, w Stiebel Eltron do przedłużenia gwarancji niezbędny jest przegląd serwisowy w drugim, trzecim i czwartym roku użytkowania pompy ciepła, wykonany w dowolnym miesiącu. Okres od kwietnia do września jest szczególnie dogodny, by umówić się na wizytę serwisantów – podpowiada Szymon Bielecki.

Przegląd instalacji grzewczej obejmuje m.in. kontrolę szczelności układu chłodniczego, inspekcję i czyszczenie filtrów, ocenę kondycji wymienników ciepła oraz weryfikację poprawności działania algorytmów sterowania. Zaniedbanie tych procedur może skutkować obniżeniem efektywności pracy a w skrajnych przypadkach awarią. Usterka pompy ciepła latem jest dyskomfortem, ale zimą w obiekcie pozbawionym ogrzewania liczy się każda godzina.

Usterkę można zgłosić poprzez infolinię, za pośrednictwem której konsultanci udzielają również podstawowej pomocy. Niekiedy szybka interwencja dokonana rękoma użytkownika przy zdalnym wsparciu konsultanta, bez czekania na przyjazd ekipy serwisowej, może zapobiec awariom oraz kosztownym naprawom – mówi Rafał Zielski, doradca techniki systemowej w Stiebel Eltron.

Nieodzownym aspektem pracy serwisanta jest również edukacja użytkowników końcowych. Serwisant przekazuje informacje o optymalnych ustawieniach, poprawnej eksploatacji, a także o symptomach potencjalnych usterek.

Dynamiczny rozwój branży HVAC, w tym integracja pomp ciepła z systemami fotowoltaicznymi, magazynami ciepła czy automatyką budynkową, wymusza ciągłe podnoszenie kwalifikacji technicznych serwisantów. Nowe generacje urządzeń, zaawansowane algorytmy modulacji mocy, systemy zdalnego monitorowania i serwisowania wymagają nie tylko znajomości podstawowych zasad chłodnictwa i termodynamiki, lecz także kompetencji w zakresie programowania i diagnostyki cyfrowej.

Wiedza, doświadczenie i zaangażowanie serwisanta to nieodzowne części składowe bezawaryjnej, ekonomicznej i komfortowej eksploatacji pompy ciepła. Dzięki nim system grzewczy działa zgodnie z założeniami projektowymi, gwarantując użytkownikom komfort i oszczędności – podsumowuje ekspert Stiebel Eltron, producenta systemów grzewczych i wentylacyjnych.